Halaman

Sabar Kunci Kebahagiaan

Posted on 8.3.13 by MUHAMMAD 'IMADUDDIN

Hampir tiba pertengahan bulan kerunsingan mula dirasai dalam diri. Bagi yang kurang serius mengurus kewangan peribadi hampir mula terjerat. Sudah menjadi kebiasaan bila terima gaji, kehilangannya seperti air yang mengalir.

Kata-kata nasihat dari guru ketika sekolah rendah dahulu masih subur difikiran. Murid-murid kesayangan cikgu, "kita utamakan keperluaan dari kehendak". Apabila selesai keperluaan untuk diri kita baru kemudiankan kehendak. Keperluaan hidup lebih utama dari kehendak.

Dalam bahasa yang lebih ilmiah, "utamakan yang lebih utama". Sebagai contoh, ketikamana kita hanya mempunyai RM1 dan dalam masa yang sama kita berkeadaan tidak bertenaga. Ketika ini air lebih utama untuk kita daripada makanan.

Bijakkan diri bagi lebih teratur dalam mengurus kewangan peribadi kita. Berhati-hati supaya tidak terjerumus ke kancah terpaksaan. Apabila kita dalam keadaan terpaksa, kemungkinan besar kita akan membuat satu pilihan yang kurang comel.

Didikkan diri supaya menjadi lebih bertanggungjawab. Hadapinya dengan penuh ketenangan. Bersederhana dalam berbelanja, ‘tekan nafsu dengan kaki kiri dan teruskan langkah dengan kaki kanan’. Terus kehadapan menempuhi kehidupan yang penuh onak dan duri ini.

Semoga dengan kesabaran kita Allah akan memberi ganjaran-Nya. Allah akan sentiasa bersama orang yang bersabar. Doalah kepada Allah dan Allah jualah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.